til startsiden
 


UGE 35
Pineda de Mar
Camping Enmar

UGE 36
Barcelona

UGE 36
Restaurant
Els Senglars

UGE 36
Dali, Lus,
blåmuslinger,
regn og afrejse

UGE 37
Camping
Nautic Almata

UGE 37
Vi prøver igen ...
Dali Museum

UGE 37
Tilbage til Frankrig
Stellplatz Albi

UGE 38
Camping
Le Clou

UGE 38
Hulermalerier
og grotter

UGE 39
Oktoberfest
i München

UGE 39
Quickstop
- Berlin

UGE 38 - Hulemalerier og grotter
Her falder Per ind i den franske frø-befolkning – helt naturligt – mon det skyldes kasketten? Det mener han selv. Men når man bliver antastet af turister, der ihærdigt

 
forsøger at snakke frø med én, så må man sgu ligne en frø ...
Han matcher da også fint, den stolte frø på billedet. Der i øvrigt viser den originale nedgang til drypstenshulen Proumeyssac også kaldet Krystalkate-dralen. Vi var der og følte os en anelse tørret. Grotten var i tidernes løb blevet brugt som losse-plads, indtil man i 1900-tallet besluttede at finde ud af hvad grotten egentlig var, siden den kunne rumme så meget lort.

Det viste sig at være en drypstenshule, som – jeg vil sige det på en pæn måde – er byens måde at tjene penge på. Vi var der, vi blev hejst ned i kurven (50m) gik rundt i grotten ...tjahh
 
 

Før vi besøgte den kendte Lascaux II grotte, var vi på en anden hulemaleri-tur, der foregik, ved at man blev transporteret rundt i grotter ved hjælp af et lille tog (mindede mere om en rutsjebane¬vogn). Denne grotte havde hulemalerier og friseer, dog mere simple, i forhold til Lascaux II, men det er lidt fascinerende at få lov at se.

 
 

Per mente dog, at det sikkert var noget de havde tegnet engang i 50’erne. Guiden, der ihærdigt forsøgte at tale det bedste engelsk han havde lært i folke¬skolen for mange år siden, kunne dog fortælle at tegninger var dateret 15–17.000 år tilbage i tiden.

Lascaux II, er „kun“ et kopi af den oprindelige grotte, der blev lukket i 1963, efter at have været tilgængelig for offentligheden i 15 år. Derefter kunne man konstatere, at hulemalerierne var ved at blive ødelagt pga. forurening fra menneskers ånde, kombineret med dårlige udluftningskanaler. På de 15 år havde der været 1 million besøgende, dette havde medført at malerierne var blevet angrebet af spore/svamp, der fik malerierne til enten at blive grønne eller hvide og til sidst at forsvinde.

 
 

Man besluttede i stedet at lave et kopi af hulen, og brugte som udgangspunkt en naturlig hule, der lå i nærheden. Derefter blev der brugt 8 år på at lave selve hulen/grotten, så den var fuld-stændig identisk med den ægte grotte (+/- 5 mm). Nu var selve grotten skabt, nu skulle selve hulemalerierne laves. De blev malet/tegnet af en kunstner, der brugte de samme materialer som vores forfædre havde brugt.
Det er jo svært at sige om resultatet ligner den rigtige grotte, efter som at vi ikke havde noget at sammenligne med. Men hvorfor bruge så mange år på at kopiere en grotte, hvis man ikke sørger for at den ligner?

 
Turen rundt i grotten var spændende, og det hjalp gevaldigt at guiden talte engelsk. Der er kun fundet 3 grotter af denne karakter dvs. med så mange veltegnede 3-farvede malerier af hovedsagligt tyrer, bisoner, geder, heste og uforklarlige tegn. Alle billederne, der er her på siden, er desværre kun billeder af postkort, man må nemlig slet ikke tage billeder i grotterne.
 
 
 
 
Er man i nærheden af byen Sarlat de Caneda om lørdagen, påstår bøgerne, at markedet skal opleves. Vi oplevede markedet sammen med Børge, og man kan roligt køre forbi denne by – også om lørdagen – med mindre at man tænder helt vildt på gamle middelalder-huse og at blive snydt ved boderne.
 
startside_index